onsdag 6. oktober 2010

Deltrening i novelleskriving - Del 1: "Forstørre øyeblikk"

Øyeblikk 1:
DAMENE PÅ BUSSEN

Jeg var sliten etter en lang dag på skolen, og jeg ville helst komme meg hjem så raskt som mulig. Vondt i hodet og trøtt var jeg også, så humøret var ikke akkurat på topp. Jeg skulle ta bussen hjem og jeg håpet det ville være stille og rolig på bussen i dag. Bussen kom kjørende, og jeg betalte og satte meg midt i bussen. Det var lite folk på bussen i dag. Det var godt at det var stille. Det eneste jeg kunne høre var summingen fra motoren og noen hodetelefoner som spilte lav musikk lengre bak i bussen.

Jeg lukket øynene. Bussen stoppet og slapp noen på. Jeg åpnet ikke øynene for å se hvem det var, bare fortsatte og nyte den rolige stillheten. Men etter noen sekunder ble stillheten revet bort. To eldre damer satte seg på setet bak meg, og jeg kan trygt si at de ikke var av den stille sorten. Tvert i mot derimot. De var noen nebbete damer som ikke kunne tie stille. Jeg kjente jeg ble irritert og frustrasjonen over de to damene ble bare større og større.

Damene skravlet og lo, og la ikke merke til at flere på bussen ble irritert over ”bråket” deres. De snakket som at det kun var de to til stedet. Til slutt ble jeg forbannet, men heldigvis var det ikke lenge til jeg skulle gå av. Da jeg skulle gå av bussen snudde jeg meg for å gi de eldre damene et irritert blikk. Men de to damene så til å bry seg lite, og fortsatte å skravle som bare det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar